-
Wzorce projektowe – Fabryka (factory)
Fabryka jest wzorcem kreacyjnym, którego celem jest ułatwienie tworzenia obiektów tego samego typu bez specyfikowania ich klas. Przykładowo jest przydatne w grach strategicznych, gdzie jeden budynek (fabryka) produkuje kilka typów jednostek z różnymi zmiennymi. Ogólna struktura tego wzorca wygląda następująco: W praktyce załóżmy, że mamy aplikację „symulującą” dwie restauracje: jedna serwująca burgera XXL i napój
-
Wzorce projektowe – Budowniczy (builder)
Wzorzec kreacyjny używany w przypadku klas z wieloma potencjalnymi konstruktorami i zmiennymi. Ułatwia tworzenie nowych obiektów poprzez wywoływanie setterów klasy Budowniczy, zamiast wypisywania zmiennych w konstruktorze, co może być problematyczne w przypadku klas z wieloma zmiennymi, których niekoniecznie chcemy wszystkich użyć. Istnieją dwa rodzaje tego wzorca. Wersja klasyczna: Oraz wersja prostsza, wbudowana w klasę, której
-
Wzorce projektowe – Fasada (facade)
Celem wzorca projektowego fasada jest ukrycie klas i funkcji aplikacji, do których dany użytkownik nie powinien mieć dostępu. Odbywa się to za pomocą dodatkowej klasy „fasadowej”, w której znajdują się funkcje odnoszące się do docelowych, ukrywanych klas. Jest to bardzo przydatny wzorzec w przypadku aplikacji, w których użytkownicy mają różne poziomy dostępu. Schemat działania tego